نامهاى حضرت مهدى عليه السّلام
قسمت اول :

حضرت مهدى عليه السّلام نام هاى متعددى دارد كه به مناسبت هاى مختلف، بدان نامها خوانده شده است و اين از شئون شخصيّت هاى بزرگ است كه بخاطر صفات و ويژگي ها و ابعاد گوناگون شخصيّتشان، نامشان نيز متعدّد مى ‌گردد.

براى نمونه : در قرآن شريف و انجيل براى پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و اله نامهاى متعددى است، نام هايى چون: «محمّد» ، «احمد» ، «طه» ، «يس» ، «بشير» ، «نذير» و در انجيل نيز «فارقليطا» و «بركلوطوس» به زبان سريانى و يونانى.

و نيز قهرمان جاودانۀ اسلام، امير مؤمنان عليه السّلام نيز نام هاى متعددى دارد از آن جمله: «على» ، «حيدر» ، «مرتضى» و «ايليا» به لغت سريانى و نام هايى ديگر.

و بانوى بانوان فاطمه عليها السّلام نيز نام هاى متعددى دارد از آن جمله: «فاطمه» ، «بتول» ، «مباركه» ، «محدّثه» ، «طاهره» ، «صديقه» و. . . .

در مورد حضرت مهدى عليه السّلام و نام بلندآوازه‌اش، روايات بسيارى از پيامبر گرامى و امامان نور عليهم السّلام آمده است كه در آنها از آن اصلاحگر بزرگ عصرها و نسلها به «مهدى» ، «حجّت» ، «قائم» ، «منتظر» ، «خلف صالح» ، «صاحب الأمر» ، «سيّد» ، «الامام الثانى عشر» و. . . تعبير شده است و بارها تصريح شده است كه نام آن حضرت نام پيامبر است و كنيه‌اش «ابو القاسم» .

كه ما با ترسيم برخى از روايات به برخى از نامهاى مقدّس آن حضرت اشاره مى ‌كنيم:

١-مهدى عليه السّلام:

1-از «ابى سعيد خُدرى» و او نيز از پيامبر گرامى صلّى اللّه عليه و اله آورده است كه فرمودند:

«نام مهدى، نام من است.»

«اسم المهدى، اسمى.»

٢-امير مؤمنان عليه السّلام فرمود : نام مهدى «محمّد» است.

ً«اسم المهدى، محمّد.» البرهان فى علامات مهدى آخر الزّمان، متقى هندى، باب ٣، روايت ٨ و ٩.

و آن گرامى، «مهدى» ناميده شد، چرا كه خداوند او را به امور نهانى كه هيچ‌ كس از آنها آگاهى ندارد، هدايت و ارشاد مى ‌نمايد، روايت اين است :

امام باقر عليه السّلام فرمود:

«اذا قام مهدينا اهل البيت، قسَّم بالسويّة و عدَل فى الرعيَّة، من أطاعه فقد اطاع اللّه و من عصاه فقد عصى اللّه و انّما سُمّى المهدى لانّه يهدى الى أمرٍ خفى.» عقد الدرر، باب ٣، ص ۴٠

يعنى: هنگامى كه مهدى ما خاندان پيامبر، بپاخيزد ثروتها را بطور برابر تقسيم مى‌ كند و در جامعه به عدالت و دادگرى رفتار مى ‌كند. هركس او را فرمان برد خداى را فرمان برده است و هركس او را نافرمانى كند، خداى را نافرمانى كرده است و او مهدى ناميده شد چرا كه به امور و شئون نهانى هدايت مى ‌گردد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
مذهبی ,  ,